Informasjon om Omega-3 for gravide
Har riktig inntakt av Omega-3-fettsyrer under graviditet og amming positiv innvirkning?Informasjon om graviditet og Omega-3
En undersøkelse viser at mødre som spiser Omega-3 daglig under svangerskapet og mens hun ammer får barn med IQ som ligger noe høyere enn gjennomsnittet.Omega-3 bra for barnet allerede i livmoren Forskerne ved University of Alberta i USA fant også ut at inntak av Omega-3 merkbart reduserer risikoen for at barnet skal få celebral parese og diabetes type 1.
Det virker som om tilstrekkelig inntak av Omega-3 har svært positiv innvirkning.
Hjernen vår består av 60 % fett. Forskerne antar at minst 30 prosent av dette fettet er Omega-3-fettsyrer. Disse Omega-3-fettsyrene er nødvendige for å utvikle cellene i kroppen vår.
Kroppen kan ikke selv produsere disse fettsyrene, altså er vi avhengige av å ta til oss tilstrekkelig Omega-3 gjennom maten vi spiser. Under svangerskapet får barnet Omega-3 fettsyrer fra moren.
