Informasjon om Omega-3 for barn med ADHD
Jevnlig bruk av Omega-3 kan redusere mange av plagene til barn og unge med symptomer på ADHD, hyperaktivitet, skrive- og lesevansker, samt å bedre motoriske evner.Dette er konklusjonen i en artikkel fra det medisinske fagtidsskriftet Progress in Neuro-Psychofarmacology & Biological Psychiatry. Flere studier konkluderer med at Omega-3 har positive effekter på barn med ADHD.
En studie ved Oxford University viser at hele 40% av barn opplevde en sterk bedring av lese- og skriveferdigheter ved å ta Omega-3.
Resultatene viste også en signifikant forebedring av barnas konsentrasjon og oppførsel. Faktisk viser studien at Omega-3 hadde like stor effekt som legemiddelet Ritalin.
Selve studien ble gjennomført med barn som hadde problemer med koordinasjon, en tilstand som benevnes som dyspraxia.
Etter studien hadde pågått i kun 3 måneder hadde halvparten av barna som hadde inntatt Omega-3 opplevd så stor forbedring at de ikke lenger kvalifiserte for en slik diagnose.
Mer enn å fortelle hvor viktig Omega-3 er for barn med adferdsproblemer, vitner det om mangelfullt kosthold hos mange barn - og hvilke konsekvenser det kan ha.
Tradisjonelt har Omega-3- og tranprodukter vært tilpasset voksne. I de siste årene har enkelte leverandører begynt å ta barns spesifikke behov ift. Omega-3 på alvor og lansert produkter for barn.
Omega-3 produkter for barn er gjerne flytende for at barnet kan ha problemer med å svelge kapsler. Videre har det en sammensetning av fettsyrer tilpasset barnets behov, samt inneholder en naturlig smakstilsetning for å at barnet skal like å ta det på en daglig basis.
Viking Omega-3 Barn er et godt eksempel på et flytende Omega-3 produkt tilpasset barnets behov.
Andre kilder:
The Durham Study - http://www.durhamtrial.org/
Afternposten - http://www.aftenposten.no/helse/article282041.ece
Leverandører:
Viking Omega-3
